Planera vardagsmaten

Att laga mat, varje dag, utan att det blir svårt, jobbigt eller dyrt, det kan göras genom god planering. Genom att följa vissa rutiner och att skapa bra planering så flyter allt på smidigt. Är ni flera i familjen är det bra att först bestämma vem som gör vad. Vem handlar och vem lagar maten? Det går att göra det tillsammans eller dela upp det. Allt beror ju på vad ni känner att ni vill göra eller kan göra.

Innan ni skriver en handlingslista är det bra att först skriva en matlista. Det med de rätter ni känner att ni vill laga och äta under veckan. Det är dels lättare då att skriva en handlingslista när du vet vad för ingredienser som behövs dels slipper du fundera på vad du ska hitta på att laga för mat när du kommer hem från jobbet.

Efter det så skriv en handlingslista. Det kan vara smart att handla 1-2 gånger per vecka. Följ listan ni har skrivit, så slipper det kosta en massa bara för att det kommer med en massa impulsvaror. Det är även möjligt idag att handla online, vilket kan spara både tid och pengar. Online kan man även spela casino med bankid, läs mer om det här.

Se även till att alltid ha hemma så kallade basvaror, så som kryddor, mjöl, gryn, ägg, matfett, med mera. Det så att du slipper handla detta så ofta. En del föredrar att göra en stor handling en gång per månad just för att då kunna fylla upp basskafferiet med en mängd varor. Det är rätt bra att göra på det viset.

Förbered och gör storkok

Om du har skrivit en matlista över de rätter ni ska äta och sedan handlat efter den så kan vissa saker förberedas. Saker som kan förberedas och ha i kylen är kokad quinoa, tahinidressing, kokad bön- eller linspasta, ugnsbakad sötpotatis kokade rödbetor samt att ha en bassallad som du kan ha till dina middagar. Se även till att då och då göra storkok, så att du kan dels äta i flera dagar men även göra matlådor. Just att göra matlådor går även bra att göra om du lagar mindre. Gör alltid lite mer mat än vad ni äter och frys in resterna. Bra att ha med till jobbet eller de dagar ni inte har ork eller lust att göra mat.

Ett annat bra tips är att ha en ”restfest” eller skafferitömning. Du lagar då helt enkelt mat på det du har hemma, som rester eller prylar i skafferiet.

Sedan är det alltid bra att ha en slags back-up plan. Det kan komma dagar du inte vill, kan eller orkar laga mat. Du kanske inte är på humör eller känner dig krasslig. Bra att då ha snabba recept att gå efter, det så att du slipper köpa snabbmat, som pizza eller liknande. Fast det är helt ok att göra det ibland med så klart!

3 nov 2020